Στην τελική ευθεία η αξιολόγηση του Αναπτυξιακού Νόμου

Πίσω

Στο τελικό στάδιο βρίσκεται η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων που κατατέθηκαν στην πρώτη περίοδο υποβολών του Αναπτυξιακού Νόμου 4399/2016.

Ο Νέος Αναπτυξιακός Νόμος 4399/2016 ετέθη σε εφαρμογή τον Οκτώβριο του 2016, οπότε και ενεργοποιήθηκαν τα δύο πρώτα καθεστώτα “Γενική Επιχειρηματικότητα” και “Νέες Ανεξάρτητες ΜΜΕ”. Έκτοτε οι επενδυτές που κατέθεσαν αιτήσεις στον Επενδυτικό Νόμο βρίσκονται σε αναμονή για την περάτωση της αξιολόγησης των προτάσεώς τους και την έκδοση αποτελεσμάτων.

Η απουσία Αναπτυξιακού Νόμου επί σειρά ετών λειτούργησε σαν πιεσμένο ελατήριο για τον νέο Νόμο, καθώς πολλοί επενδυτές ανέμεναν την προκήρυξη του νέου πλαισίου στήριξης των επενδύσεων για να προχωρήσουν σε αιτήσεις, με αποτέλεσμα ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος 4399 να γίνει να έχει μεγάλη ανταπόκριση από τις επιχειρήσεις, καθώς κατατέθηκε μεγάλος αριθμός αιτήσεων.

Το μεγάλο αυτό ενδιαφέρον, που ξεπέρασε κάθε προσδοκία, αποτελεί ενδεχομένως προμήνυμα αλλαγής του επενδυτικού κλίματος, παρότι είναι εν μέρει απόρροια της πολυετούς απουσίας αναπτυξιακού πλαισίου, μπορεί όμως υπό τις κατάλληλες προϋποθέσεις να συμβάλλει καίρια στην αλλαγή του επενδυτικού περιβάλλοντος. Στα πλαίσια των καθεστώτων του Επενδυτικού Νόμου κατατέθηκαν στον Α΄Κύκλο 802 προτάσεις, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 2 δις Ευρώ, με τους κλάδους της επεξεργασίας τροφίμων - αγροδιατροφής, του τουρισμού και της βιομηχανίας να συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο ποσοστό των αιτήσεων.

Από τις προτάσεις που υποβλήθηκαν, 427 αφορούν στο καθεστώς “Γενική Επιχειρηματικότητα” με συνολικό αιτηθέντα προϋπολογισμό άνω 1,2 δις Ευρώ, 210 προτάσεις στο καθεστώς “Νέες Ανεξάρτητες ΜΜΕ” με συνολικό Π/Υ πλέον των 380 εκ. ευρώ και 162 προτάσεις αφορούν στο καθεστώς “Ενίσχυση Μηχανολογικού Εξοπλισμού” με το ύψος των προτάσεων να ξεπερνά τα 400 εκ. Ευρώ.

Κύριο χαρακτηριστικό του Αναπτυξιακού Νόμου 4399 είναι ότι η επιχορήγηση αφορά κυρίως σε φορολογικές απαλλαγές ως κίνητρο για την διενέργεια επενδύσεων και δευτερευόντως σε χρηματική επιδότηση. Ως εκ τούτου η μεγάλη ανταπόκριση των επιχειρήσεων δείχνει την ωριμότητα των επενδυτικών σχεδίων που υποβλήθηκαν και την θετική αξιολόγηση από τις επιχειρήσεις των προοπτικών της οικονομίας.

Για την πλήρη αξιοποίηση του νέου Α.Ν. ως εργαλείου για μία ριζικά διαφορετική αναπτυξιακή αντίληψη, το Υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης χρειάζεται να ενσκήψει πάνω από τα εξής:

  1. Ουσιαστική απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών αξιολόγησης
  2. Εξασφάλιση επαρκών πόρων για τον ένταξη στον Αναπτυξιακό Νόμο των αξιόλογων έργων που περνούν από την διαδικασία αξιολόγησης
  3. Απλοποίηση των διαδικασιών παραλαβής των έργων
  4. Μείωση του χρόνου αναμονής μέχρι την τελική εξόφληση ενός επενδυτικού σχεδίου.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι η ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης, εστιάζοντας στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, έχει ήδη ενεργοποιήσει διαδικασίες αύξησης του προϋπολογισμού των καθεστώτων του Αναπτυξιακού Νόμου, προκειμένου να ενταχθεί το σύνολο των αξιόλογων επενδυτικών σχεδίων, σηματοδοτώντας έμπρακτα την προσήλωση στην προσέλκυση επενδύσεων και δημιουργία ευνοϊκού επενδυτικού περιβάλλοντος.

Στα πλαίσια αυτά και προκειμένου να ενισχυθεί περαιτέρω το καταγραφόμενο ενδιαφέρον για επενδύσεις, είναι σημαντικό να κινηθεί η διαδικασία για την προκήρυξη του Β΄ Κύκλου των καθεστώτων του Αναπτυξιακού Νόμου 4399, με στόχο την αξιοποίηση του θετικού επενδυτικού κλίματος και την ενίσχυση επενδύσεων σε τομείς με έντονο αναπτυξιακό αποτύπωμα στην καινοτομία, την εξωστρέφεια και την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Πίσω